Bob Andelman

Writer, author of 12 books including three business bestsellers - Built From Scratch (w/founders of The Home Depot), Mean Business (w/Albert J. Dunlap) and The Profit Zone (w/Adrian Slywotzky). Latest book is The Profiler written with criminal profiler Pat Brown. Coming in March 2012: Mind Over Business with Ken Baum. Other books include a biography of American master comic book artist & writer Will Eisner: A Spirited Life. Resume at http://www.andelman.com; Represented by Michael Bourret, Dystel & Goderich Literary Management, mbourret (at) dystel.com.


schieffer

Bob Schieffer sees ‘Face the Nation’ expand 20 years after he started asking for another 30 minutes

Bob Schieffer is so happy about his Sunday morning news panel show, "Face The Nation," being expanded from 30 to 60 minutes in the spring that he'd probably like to spike his keyboard and do an end zone dance in the show's production studio. Was this a long time in the works? "That would literally be the understatement of the year!" Schieffer told me, laughing.
"I have literally been trying for 20 years. When Tim Russert first went to NBC and took over 'Meet The Press,' and asked them to give him an hour -- the proposal he made was 'Give me an hour for three months. If it works, fine; if not, I'll give you the half-hour back.' He got his bosses to OK that and within weeks of going to an hour, they went to number one. Along about that same time, I went to my bosses. I said, 'They're going to an hour; I think it's really going to hurt.' The bosses at the same time said, 'No, it won't make any difference. No, we're not interested in doing that.' So off and on for the last 20 years, every two or three years I'll go in and say 'How about going to an hour? I think we can really make it work.' "
(more...)
Tools:
1 Comment
Rocca interviewed Michelle Williams recently about "Becoming Marilyn Monroe."

Mo Rocca’s CBS journey from fake news to real Spanx

Humorist Mo Rocca may be the first reporter to have officially graduated from fake news correspondent at Comedy Central's "The Daily Show with Jon Stewart" to real news Correspondent at CBS News and "Sunday Morning."

"I get paid now and I may get insurance," Rocca told me in a phone interview on Monday. "It's more official sounding. I think 'Correspondent' is capitalized and 'contributor ' is not. It's really good health insurance... I'm going to take that sick leave right away."

When Rocca joined "Sunday Morning" in 2006, his role was to offer opinions and essays to the Charles Osgood-hosted show. "I started doing almost exclusively commentaries and then I started running out of opinions," he said. "Then I started doing stories and I loved that. I took to it right away." (more...)
Tools:
2 Comments
retrace

Second visual plagiarism case may lead to ethics guidelines for editorial cartoonists

Does one confirmed case of visual plagiarism (Urban Tulsa Weekly’s David Simpson stealing from the late Jeff MacNelly) and one new alleged case (Columbus Dispatch’s Jeff Stahler panels looking and reading remarkably similar to David Sipress’s work in The … Read more

Tools:
4 Comments

Photographers sue LA County Sheriff’s Dept. for harassment

Los Angeles Times
Are news and other professional photographers in Los Angeles being singled out for harassment by the L.A. County Sheriff's Department? That's the allegation of a lawsuit announced Thursday, Oct. 27 by the ACLU of Southern California. The LA Times reports:
The federal lawsuit alleges the Sheriff's Department and deputies "have repeatedly" subjected photographers "to detention, search and interrogation simply because they took pictures" from public streets of places such as Metro turnstiles, oil refineries or near a Long Beach courthouse.
The suit was filed on behalf of three photographers, Shawn Nee, Greggory Moore and Shane Quentin, as well as the National Photographers' Rights Organization. Nee is described in the filing as an "aspiring" photojournalist; Moore shoots for the Long Beach Post; and Quentin is a freelancer. Nee was detained in October 2009 and searched while shooting pictures of the subway; the deputy also "threatened to forward Nee's name to counterterrorism so it could be added to an FBI 'hit list'." The incident was captured on video but the deputy was not disciplined for his rough handling of the photographer. (more...)
Tools:
0 Comments

Could Tulsa cartoonist be a two-time plagiarist?

DailyCartoonist.com
The cartoonosphere is buzzing with talk of a new editorial cartoon published on Monday, Oct. 24, by Urban Tulsa Weekly's David Simpson. DailyCartoonist.com editor Alan Gardner says it looks a lot like an old editorial cartoon by the late Jeff MacNelly. Gardner not only posted Simpson's cartoon alongside MacNelly's, he also overlaid them, with MacNelly's in red, Simpson's in blue. "It wasn't a photocopy; it was actually a redraw. You could tell, from looking at them side-by-side, that he was definitely copying. It is more of a question, to what degree? When you overlay them, the composition is basically the same. Things are a little bit off. But he redrew it almost down the blades of grass, the trash on the ground. Small deviations," Gardner told me. "It was the most blatant plagiarism example I've ever seen." That appraisal is echoed by Tom Spurgeon, editor of ComicsReporter.com: "This appears to be outright wholesale appropriation, with enough effort involved for it to be deliberate, for the (admittedly minor) gain that comes from passing off someone else's work as your own." Another interesting reaction came from Philip Rosemond, curator archivist of the Jeff MacNelly Estate Archives in Flint Hill, VA, one of dozens posting on DailyCartoonist.com:
Hi. I'm the Curator Archivist of the Jeff MacNelly Estate Archives. So, y’all know, I’m quite sure this guy won’t get away with this for long. Stumbling across this article just got me very busy…. Stay tooned, folks!
Making this case of alleged plagiarism more intriguing is that Gardner reports it's not Simpson's first experience under the microscope.
This is not the first time Simpson has been accused of plagiarism. He was let go from The Tulsa World in 2005 after it was pointed out that he had blatantly redrew a 1981 editorial cartoon by Bob Englehart of the The Hartford Courant.
Urban Tulsa Weekly has not yet commented publicly on the controversy. Simpson, incidentally, was editorial cartoonist for the Tulsa Tribune from 1971-92 and Tulsa World from 1992-2005. He was a 2005 inductee in the Oklahoma Cartoonists Fame. Related: "'Tulsa World' fires cartoonist for plagiarism" (E&P) Bob Andelman interviews DailyCartoonist.com editor Alan Gardner: Correction: The original version of this post misstated the name of Urban Tulsa Weekly.
Tools:
0 Comments

Les Hinton says previous phone-hacking testimony was as truthful as his incomplete knowledge allowed

Forbes
Former Dow Jones CEO Les Hinton appeared Monday before a U.K. parliamentary committee to explain his previous testimony that so-called phone-hacking was not a widespread problem at News of the World. Here's how Jeff Bercovici summarized Hinton's account:
Hinton ... stuck to the position that his earlier statements were all as truthful as his incomplete grasp of the facts allowed him to be at the time. “It became clear over the last couple years that there was much more to this affair than was apparent when I left,” he said. “Events have evolved quite significantly in the time since I departed.”
Hinton said that an old email that alleged the practice was more widespread wasn't "evidence of anything" and said he saw no reason why James Murdoch should be pressured to resign. Murdoch will be questioned again on Nov. 10. Related: Les Hinton pleads ignorance seven times over to phone hacking inquiry (Guardian) | News Corp. cutting up to 200 jobs at Times of London, Sunday Times (Poynter.org) || Earlier: Jack Shafer says it's time for WSJ editorial board to revisit that editorial defending Hinton (Poynter.org)
Tools:
0 Comments

Huffington Post’s Sam Stein first target of O’Keefe’s ‘To Catch a Journalist’

Mediaite
Does Huffington Post political reporter Sam Stein "booze up" his sources to get better information from them? That's what James O'Keefe alleges in a new video, reports Mediaite's Colby Hall. In the video, O'Keefe's Project Veritas goes undercover to record Stein's former Columbia University journalism professor as saying that Stein takes his sources out and plies them with alcohol to loosen their tongues. Tommy Christopher responds, "Saying that Sam goes out drinking with sources in DC is like saying he goes out breathing with them. People let their guard down in social situations. Stop the presses!” Stein denied the allegation in a phone interview with O'Keefe, and Hall recommends some skepticism considering O'Keefe's selective editing with his ACORN and NPR stings.
Tools:
6 Comments

New Andy Warhol exhibits suggest ‘news was always at the center of Warhol’s life and art’

The New York Times
Can Andy Warhol, posthumously, do for newspapers what he once did for the simple soup can? That is, can he elevate something easily taken for granted and transform it into pop art? Holland Cotter thinks so. In an in-depth appraisal of two new "unalike but complementary" installments of the late artist's paintings -- "Warhol: Headlines" at the National Gallery of Art and "Andy Warhol: Shadows" at the Hirshhorn Museum and Sculpture Garden in Washington, D.C. -- The New York Times art critic writes, "Serious or frivolous, the news was always at the center of Warhol’s life and art."

The "Headlines" exhibit includes Warholian takes on early 1960s front pages from the New York Post, Daily News and defunct New York Mirror. Cotter notes that Warhol's "news-based art is conspicuously tied [to] this theme: By the time most headlines are written, catastrophes are over. Today’s headline will be buried under tomorrow’s." (Cotter's story includes a slide show of Warhol art.) || Related: Warhol's 'Headlines' exhibit paints the pop culture artist as media critic
Tools:
1 Comment

News Corp. cutting up to 200 jobs at Times of London, Sunday Times

The Wall Street Journal
News International papers The Times of London and Sunday Times will eliminate between 150 and 200 workers. The layoffs and buyouts will focus on part-time staff, Paul Sonne reports, in hopes of cutting costs 15% and 12% at the papers, respectively. News International, the News Corp.'s U.K. operating company, eliminated some jobs when it closed News of the World in July, after a phone-hacking scandal revealed widespread unethical practices. || Related: News Corp. will pay $3.2 million to the family of Milly Dowler, the slain schoolgirl whose phone was allegedly hacked | Happening now: 5 things to watch at today's News Corp. shareholders meeting (NYT); Follow live coverage of the meeting (HuffPost)
Tools:
0 Comments

Not that news orgs care, but Libyan leader spelled his name ‘Moammar El-Gadhafi’

The Straight Dope
Every time the name of former Libyan strongman Moammar Gadhafi hits print, readers are left scratching their heads: Why can't any two publications agree on how to spell the now deceased dictator's name? (Poynter, incidentally, follows AP style.) Way back in the 20th century -- June 20, 1986, to be exact -- alternative newspaper syndicated columnist Cecil Adams was asked the same question. His answer?
"Lord knows I hate to be critical, but the proliferation of spellings for the name of Libya's head dude has been one of the continuing scandals of American journalism. I mean, come on, we're trying to plumb this guy's psychic depths and we can't even get his name straight? Sometimes I shudder for the future of my country."
At the time, Adams easily found a dozen spellings: Qaddhafi (New York Review of Books), Qaddafi (New Republic), Gaddafi (Time), Kaddafi (Newsweek), Khadafy (Maclean's), Qadhafi (U.S. News & World Report), Qadaffi (Business Week), and Gadaffi (World Press Review). "The Library of Congress and the Middle East Studies Association," he added, "have a fondness for Qadhdhafi." Explaining the disparity, according to Adams, are several factors:
"(1) There is no generally accepted authority for romanizing Arabic names, and (2) the Mummer's name contains several sounds that have no exact equivalent in English... For many years, however, the Mummer was too busy promoting global chaos to devote much time to the niceties of orthography. That changed in May, 1986, when he responded to a letter from some second-graders at Maxfield Magnet School in St. Paul, Minnesota. The colonel signed the letter in Arabic script, beneath which was typed "Moammar El-Gadhafi." This was the first known indication of his own feelings on the subject, and the wire services and many newspapers promptly announced they would switch."
Despite Gaddafi weighing in on this, many news organizations ultimately did not follow his preference. Obviously.
Tools:
1 Comment