Articles about "Boston Herald"


University of Georgia j-school rescinds invitation to Liberian journalist

mediawiremorningGood morning. Here are 10 media stories.

  1. University of Georgia panics, rescinds invitation to Liberian journalist: It canceled Wade C.L. Williams‘ invitation to speak Oct. 23. “It just became abundantly clear we had a risk scenario and a situation on our hands that was a little more sensitive issue,” Grady College dean Charles N. Davis tells Brad Schrade. (Atlanta Journal-Constitution) | Williams: “A woman with a pleasant voice delicately told me that parents were panicking and the general public was against my coming to the university.” (FrontPageAfrica) | What sort of lecture was UGA planning? “Ebola in humans is spread only through direct contact with virus-laden bodily fluids, and is not as transmissible as such airborne viruses as influenza and measles.” (WP) | Related: Why Guardian journalist Monica Mark decided not to wear a hazmat suit while reporting on Ebola: “It’s really difficult to get someone to open up to when you’re wearing it.” (IBT)
  2. The ethics of the Guardian’s Whisper scoop: Was it OK for it to report on something it learned during a meeting about a potential partnership? (Re/code) | Whisper’s responses to Guardian story. (Scribd) | “Part of the problem with the Guardian‘s coverage, [Editor-in-Chief Neetzan] Zimmerman said — and that done by other media as well — is that it doesn’t distinguish between anonymity and privacy.” (Gigaom) | Sort-of related: Gawker Media mulls a Twitter policy. (Jim Romenesko)
  3. Virginian-Pilot shrinks its newsroom: About a quarter of its journalists are going, they learned Friday. “Those leaving include veterans in reporting, column writing, editing, photography and design,” Philip Walzer reports. “The company declined to publicly identify them.” (Virginian-Pilot)
  4. NYT public editor sees some progress: Margaret Sullivan looks back on her second year on the job and spies less false balance, more environment coverage, a commitment to staff diversity. “We’re not going to stop hiring — I don’t believe in hiring freezes,” Executive Editor Dean Baquet tells her. (NYT)
  5. William Luther Masingill dies at 92: The Chattanooga broadcaster “first sat down behind the radio microphone on December 31, 1940. He personally signed on WDEF Television in April of 1954, and over the decades, informed and entertained generations of listeners and viewers alike with a charm and grace unique to him alone.” (WDEF)
  6. What the Boston Herald hasn’t learned from its cartoon blunder: It won’t discuss its staff’s diversity. “In journalism, staff diversity isn’t just about soothing hurt feelings or avoiding embarrassment; it’s a journalistic value,” Eric Deggans writes. “Few quality newspapers would shrug off conditions where they published 10 factual errors a day. So its time to realize diversity is an important a tool for delivering accuracy and context to all kinds of coverage.” (NPR)
  7. Aaron Kushner says LAT is “spreading rumors about us”: The OC Register owner “emphasized last week that his papers remained on a path of success and said he stepped down as publisher of The Orange County Register — and brought in Richard Mirman, a former executive at Harrah’s Entertainment, as interim publisher — because he had too many jobs to handle.” (NYT)
  8. Rewrite that sentence! Book blurb in NYT marries Ann Patchett to her dog. (NYT) | “Sparky’s great, but they’re just friends.” (@GilbertLiz)
  9. Front page of the day, not curated by Kristen Hare: An insta-classic New York Daily News swipe at Donald Trump: “Trumpty Dumpty.” (Courtesy Newseum)

    nydn-10202014 

  10. Job moves, edited by Benjamin Mullin: Holly Gauntt is now news director for KDVR/KWGN in Denver. Previously, she was news director for KOMO in Seattle. Sarah Garza is interim news director for KOMO. Previously, she was assistant news director there. Nick McDermott is now executive producer at KTVA in Anchorage, Alaska. He has been a producer there. James Doughty is now communications director for a San Antonio city councilman. Previously, he was a reporter for KENS in San Antonio. (Rick Geevers) | Stacy-Marie Ishmael will head up editorial operations for BuzzFeed’s news app. Previously, she was vice president of communities at the Financial Times. (Nieman Lab) | Lindsey Bahr is now a film writer for The Associated Press. Previously, she was a correspondent for Entertainment Weekly. (AP) | Janelle Nanos is now editor of Beta Boston. Previously, she was a senior editor at Boston Magazine. (Muck Rack) | Matthew Schnipper is now a senior editor at GQ. Previously, he was editor-in-chief at Fader. (email) | Terry Savage is now a contributor at Tribune Content Agency. Previously, she was a columnist for the Chicago Sun-Times. (Robert Feder) | Job of the day: the AP is looking for a news research manager in New York. Get your résumés in! (Journalism Jobs) | Send Ben your job moves: bmullin@poynter.org

Suggestions? Criticisms? Would like me to send you this roundup each morning? Please email me: abeaujon@poynter.org.

Correction: This roundup originally linked to a story about Virginian-Pilot layoffs from last year. That planned round of reductions was targeted mostly outside the paper’s newsroom, the story said. Read more

Tools:
0 Comments

Boston Herald loses libel case, says it will ‘ultimately prevail’

Massachusetts Lawyers Weekly | Media Nation

A jury in Massachusetts awarded Joanna Marinova $563,000 for a 2009 Boston Herald story that claimed she’d had sex with an inmate in a prison waiting room, David E. Frank reports.

Dan Kennedy has a good backgrounder on the case.

The Herald’s law firm told Frank the article “was meticulously researched, carefully written and extremely well-documented” and said the paper “fully expects to ultimately prevail in this matter.” Read more

Tools:
0 Comments

Boston Globe to print entire press run of Boston Herald

Beginning July 1, The Boston Globe will begin printing the entire press run of the Boston Herald. The two papers announced the 10-year agreement Wednesday afternoon.

The Globe had already been printing and delivering about one-third of the Herald’s print circulation — an agreement the two papers had reached last year.

“This agreement represents an important component for the future of our business,”  Richard E. Masotta, Globe vice president of operations said in a press release that the agreement “represents an important component for the future of our business” and addresses “the structural challenges of our industry.”

Boston Herald Publisher Patrick Purcell is quoted in the same release as saying:

“The newspaper industry, as well as other traditional media companies, has undergone a radical transformation in recent years. In the face of that change, it has never been more important for newspapers to implement ways in which they can be more efficient.  The Herald and The Globe both recognize this.  While we will continue to compete for readers and advertisers, we also recognize that we can serve those audiences better and longer by cooperating in areas that are cost effective.”

Related: Report: Boston Globe bidders include Doug Manchester, Patriots’ owners Read more

Tools:
0 Comments
images

Judge dismisses parts of rocker’s lawsuit against Boston Herald

Boston Globe | Boston Herald | Scribd.com

A judge has dismissed parts of Tom Scholz’s defamation lawsuit against the Boston Herald, ruling that the founder of the rock band Boston failed to show that the paper published malicious articles about the civil action that he brought against the Herald last year. Scholz claimed he was defamed by Herald “Inside Track” columnists Gayle Fee and Laura Raposa, who reported in 2007 that Boston lead singer Brad Delp, who committed suicide in 2007, was “driven by despair” by Scholz and the band’s “ugly breakup.” (Read the filing.) A judge has dismissed Scholz’s claims against the Herald over 2010 articles reporting on the rocker’s lawsuit against the paper — stories he said caused him emotional distress.

Scholz’s lawyer said Wednesday night:

Judge Cratsley previously held that Tom Scholz may pursue his principal claims against the Herald for the paper’s wrongful and devastating articles in 2007 about the cause of Brad Delp’s suicide. Today’s decision does not disturb that finding, and Mr. Scholz will continue vigorously to pursue those claims.

September 2010: Judge says suit against Boston Herald can go forward Read more

Tools:
0 Comments
images

Boston Herald offers buyouts to all employees

Boston Globe | Boston Herald
Herald publisher Patrick Purcell says in a statement:

The staffing adjustments we’re making are a result of revenue pressure all newspapers are experiencing. However, the financial efficiencies we are undertaking, coupled with the really great print and online products we publish every day, will position us well for the future.

The newspaper’s Guild chairman tells colleagues: “Don’t fret, this is nothing like the dire situation we encountered a few years ago, when so many of our union brothers and sisters left or were laid off. We are not going out of business. This is a belt-tightening move by Pat Purcell and his financial team.” Staffers considering the buyout package have until July 1 to make a decision. Read more

Tools:
1 Comment
Obama-Herald-front

WH complains to Boston Herald about Romney’s page one piece

Boston Herald
The Herald says White House press office has refused to give it full access to President Obama’s Boston fund-raiser today. WH spokesman Matt Lehrich told the Herald that pool reporters are chosen based on whether they cover the news “fairly,” and complained about the paper’s a March 8 piece by Mitt Romney. “My point about the op-ed was not that you ran it but that it was the full front page, which excluded any coverage of the visit of a sitting US President to Boston. I think that raises a fair question about whether the paper is unbiased in its coverage of the President’s visits,” Lehrich said in an email. The Herald’s Hillary Chabot writes:

Lehrich said the Herald wasn’t purposefully barred from the press pool, saying local pool duty by the Boston Globe was arranged earlier with the White House Correspondents Association. And Lehrich insisted the Herald may yet be allowed into Obama events.

Longtime Boston press critic Dan Kennedy says the WH spokesman’s mistake was in putting his beef with the Herald in writing.

Clearly Lehrich has never heard of the great Martin Lomasney (“The Mahatma,” as he was called) and his first rule of politics: “Never write if you can speak; never speak if you can nod; never nod if you can wink.”

Read more
Tools:
1 Comment
images-3

Boston Globe in talks to print, deliver Boston Herald

Boston Globe | Boston Herald
The deal would result in the layoffs of truck drivers at the Herald, which says in a statement that it’s “facing declining circulation and revenue, must take steps to reduce operating expenses.” The Globe already has contracts to print and distribute the Patriot Ledger of Quincy and the Enterprise of Brockton, as well as the Boston Metro, and local editions of The New York Times. || Read the Herald’s story on the talks. Read more

Tools:
0 Comments