Articles about "Daily Mail"


Britain NSA Surveillance

Obama administration knew in advance about destruction of Guardian’s hard drives

mediawiremorningGood morning. Here are 10 media stories. Want more roundups? We got ‘em! From Sam Kirkland: “Why are so many news organizations still worried about retweets by staffers?” From Kristen Hare: “Chinese journalists get a warning; press freedoms halt in South Sudan.”

  1. Obama administration knew British government planned to force Guardian to destroy hard drives with Snowden docs: AP scores emails with a FOIA request. “‘Good news, at least on this front,’ the current NSA deputy director, Richard Ledgett, said at the end of a short, censored email to then-NSA director Gen. Keith Alexander and others. The subject of that July 19, 2013, email was: ‘Guardian data being destroyed.’” (AP) | FLASHBACK: Video of Guardian editors destroying hard drives while technicians from the Brtitish intelligence agency Government Communications Headquarters (GCHQ) watched. (The Guardian)
  2. More Canadian papers close: Torstar’s Star Media Group will close Metro papers in Regina, Saskatchewan; Saskatoon, Saskatchewan; and London, Ontario. 25 positions will go. (Financial Post) | Metro will still have papers in seven other Canadian cities and online editions in four more. Star Media Group President John Cruickshank: “This decision does not reflect any change in our commitment to Metro’s future, both in print in larger markets and in digital in all markets.” (The Canadian Press) | Earlier this month: Torstar shut down Toronto magazine The Grid. “The media landscape continues to be impossible for a start-up,” its editor-in-chief said. (Toronto Star) | “The Grid was not a startup.” (Craig Silverman)
  3. The smoking gun? “The last two Twitter accounts that the official @TeamLeBron account followed? @ohiodotcom and @AkronBeacon.” (@EliLanger) | “Twitter feed sprinkled with reporters landing in Gaza and Cleveland.” (@MickiMaynard) | Related: Nike paid for Benjamin Markovits to write a story about LeBron James. Then it had the piece killed. (Deadspin)
  4. George Clooney racks up another USA Today byline: He does not accept the Daily Mail’s apology. “[E]ither they were lying originally or they’re lying now.” (USA Today)
  5. Madison’s Isthmus changes hands: Former Onion executives Jeff Haupt and Craig Bartlet teamed with former Green Bay Packers lineman Mark Tauscher to buy Madison, Wisconsin, alt-weekly Isthmus. (Wisconsin State Journal) | Former Isthmus owner Vince O’Hern: “I die a little bit when I think of the large part of my life that I leave behind.” (Isthmus) | “Long live the publication with the funny name.” (Isthmus)
  6. Retweets aren’t endorsements at NYT: “I think Twitter users by now understand that a retweet involves sharing or pointing something out, not necessarily advocating or endorsing,” Times standards editor Philip Corbett says. (Poynter) | “Are NPR, the AP, and Reuters’s editorial reputations really so fragile that a 140-character tweet or retweet by a staffer can blow the whole thing down?” (Reuters)
  7. Don’t expect any reality shows about being a TV critic: “Some jobs are just too hideous to contemplate,” Mike Rowe says. (Capital)
  8. How hotels ditching print newspapers affects the recycling industry: “For every major hotel chain that made these changes, it would be like eradicating newspapers from a city like Akron, Ohio, Tacoma, Wash., Birmingham, Ala. or Des Moines, Iowa.” (Waste360)
  9. MSM Weed Watch: Here’s a very good interactive guide to medical marijuana strains. (Los Angeles Times) | “Like any great accessory, a flashy vaporizer pen can be a conversation starter.” (The New York Times) | Man featured on front page purchasing pot legally says he’s losing his job (The Spokesman Review, via Jim Romenesko)
  10. Job moves, edited by Benjamin Mullin: Julia Rubin will join Racked.com, a fashion website. She was formerly online features editor for Teen Vogue. (@juliarubin) | Johana Bhuiyan will be a tech reporter at Buzzfeed. She was a digital media reporter at Capital New York. (Muck Rack) | Rick Green is managing editor for Bloomberg Industries. Formerly, he was a senior finance editor at Bloomberg. Andrew Thurlow is a real estate, sports and retail reporter for Jacksonville Business Journal. Formerly, he was a reporter for Automotive News. (Muck Rack) | Nathan Baca will be an investigative reporter at WBNS in Columbus, Ohio. He is currently a reporter at KLAS in Las Vegas. (Mediabistro) | Sarah Gilbert will be supervising senior editor of NPR’s Weekend Edition. She is currently managing editor of Marketplace. (FishbowlDC) | Rachel Dodes is Twitter’s partner manager for motion pictures. She was previously a film reporter for the Wall Street Journal. (FishbowlNY) | Amina Akhtar will be editorial director of theFashionSpot.com. She was formerly executive editor of Elle. (Adweek) | Megan Moser will be executive editor of the Manhattan (Kansas) Mercury. Formerly, she was the paper’s news editor. (AP) | Send Ben your job moves: bmullin@poynter.org

Suggestions? Corrections? Would like me to send you this roundup each morning? Please email me: abeaujon@poynter.org.

Want more? Check out Sam Kirkland’s roundup of tech and social media news in Digital Day, and Kristen Hare’s roundup of journalism news outside the U.S. in MediaWireWorld. Read more

Tools:
0 Comments

Glenn Greenwald returns, Daily Mail removes Clooney story

mediawiremorningGood morning. Here are 10 media stories.

  1. U.S. officials warned Muslims about Greenwald story: Glenn Greenwald and Murtaza Hussain reported in a piece published early Wednesday that the FBI and NSA have “covertly monitored the emails of prominent Muslim-Americans.” Prior to publication, they write, Justice Department officials “were reaching out to Muslim-American leaders across the country to warn them that the piece would contain errors and misrepresentations, even though it had not yet been written.” (The Intercept) | The authors will discuss the story on Reddit. (@ggreenwald)
  2. New Yorker plans changes to paywall: All articles will be available free for three months starting July 21, then it plans to charge “its most avid readers through a subscription plan.” (NYT)
  3. BuzzFeed reporter “would suck” at clickbait: BuzzFeed “hired me because they want me to do what I’ve done before: big investigative projects,” Chris Hamby writes in an AMA. “BuzzFeed has a tremendous amount of content, including news articles, so I’m not expected to feed the beast.” (Reddit) | From April: “Chris Hamby joins Buzzfeed, Pulitzer in hand” (Capital)
  4. Daily Mail story untrue, “dangerous,” says George Clooney: The actor writes about a “negligent and more appropriately dangerous” Mail Online story about supposed religious differences in his wife’s family. “[W]hen they put my family and my friends in harm’s way, they cross far beyond just a laughable tabloid and into the arena of inciting violence.” (USA Today) | Mail Online has removed the story (Poynter)
  5. Glenn Beck moves closer to Orson Welles: The Blaze’s new NYC HQ “was once the home of the Mercury Theatre, the repertory founded by Beck’s hero, Orson Welles.” (Capital)
  6. NPR warns staffers about social media: “Also, despite what many say, retweets should be viewed AS endorsements.” (Jim Romenesko) | Previously: NPR’s new guidelines for using social networks: ‘Respect their cultures’ (Poynter) | How to create effective social-media guidelines (Poynter)
  7. How Alex Seitz-Wald may have predicted the future: The National Journal reporter floated the idea in November 2012 (when he was with Salon) that The Daily Caller’s Sen. Menendez “scoop” may have been planted by Cuban intelligence. (The Washington Post)
  8. Music site censors album cover artwork after Google warning: Drowned in Sound alters album covers by Lambchop and Sigur Rós after search giant notifies it about changes to AdWords program. (The Independent)
  9. What viewers does Al Jazeera America hope to attract? “Al Jazeera America is pursuing a class of viewers that’s headed for extinction,” Jack Shafer writes. (Reuters)
  10. Job moves, edited by Benjamin Mullin: Peter Leonard is the Ukraine correspondent for the Associated Press. Leonard had been covering the country for the AP as a freelancer. (AP) | Jane Martinson will be The Guardian’s new head of media. Martinson had been the paper’s women’s editor. (The Guardian) | Michael Provus is now the publisher of Rolling Stone, replacing Chris McLoughlin. Provus had been an associate publisher at Rolling Stone. (Fishbowl NY) | Gabriel Stricker is the chief communications officer at Twitter. Stricker, the former vice president of communications for Twitter, replaces Ali Rowghani. Katie Stanton is now Twitter’s vice president of global media, replacing Chloe Sladden (Re/Code, Variety) | Alexis Madrigal will be deputy editor for theatlantic.com. He had been a senior editor at the magazine. Julie Beck will be the editor of the theatlantic.com’s health channel. She had been a senior associate editor. Kathy Gilsinan will be an associate editor. She had been a senior editor at World Politics Review. (Fishbowl NY) | Brian Sweany will be the new editor-in-chief of Texas Monthly. Sweany had been an executive editor for Texas Monthly. (Politico) | The New York Times is hiring deputy digital editors. Get your résumés in! Send Ben your job moves: bmullin@poynter.org

Suggestions? Corrections? Would like me to send you this roundup each morning? Please email me: abeaujon@poynter.org. Read more

Tools:
0 Comments

Daily Mail removes story after George Clooney calls it false, ‘dangerous’

USA Today | The Guardian

Mail Online has removed a story that the actor George Clooney wrote about for USA Today. He said the story, involving his planned marriage to Amal Alamuddin, was “completely fabricated.”

The July 7 Mail Online article by Hannah Roberts and Sara Nathan said Alamuddin is a member of the “Druze sect, a medieval offshoot of Islam, who are forbidden to marry outsiders.” The Mail reporters wrote that “There can be harsh penalties for those Druze who marry outsiders” and that Alamuddin’s mother objects to the marriage on religious grounds.

Clooney in 2013. (Photo by Evan Agostini/Invision/AP, File)

Clooney in 2013. (Photo by Evan Agostini/Invision/AP, File)

Alamuddin’s mother is not Druze, Clooney noted in his piece.

Other news outlets have picked up the story, including the New York Daily News and Boston.com (which embedded an E! story about the Mail’s story).

Clooney wrote that he was less concerned about the inaccuracies than the Mail’s apparent intention to “exploit religious differences where none exist,” which he says is “at the very least negligent and more appropriately dangerous.” He continued:

We have family members all over the world, and the idea that someone would inflame any part of that world for the sole reason of selling papers should be criminal.

The Mail has “launched a full investigation,” it says in a statement.

daily-mail-clooney Read more

Tools:
0 Comments

News Corp calls Daily Mail Australia ‘copy snatchers and parasites’

Today’s MediaWireWorld roundup of journalism news from outside the U.S. Send tips to Kristen Hare: khare@poynter.org

Australia

News Corp Australia called reporters with Daily Mail Australia “copy snatchers and parasites,” Amanda Meade reported Monday in The Guardian. Meade reported that News Corp sent a letter to the recently rebranded organization (formerly known just as Mail Online) threatening a lawsuit if it doesn’t stop lifting copy.

One of the exclusive stories News has accused the Daily Mail of copying is a feature about “the best dress a woman can own”, which reportedly took six Daily Telegraph journalists, including a fashion editor with 20 years’ experience, to produce.

Daily Mail Australia sources called the whole thing “ludicrous.” Since it launched, Meade reported, the new site has 2.18 million unique visits a month “and it now ranks sixth in Australian news websites, according to Nielsen.” Read more

Tools:
0 Comments
ap-large_rowling

Daily Mail apologizes to J.K. Rowling in classic Daily Mail style

The Guardian

Apologies from the Daily Mail are usually entertaining, a little puzzling, maybe alarming and sometimes not really apologies at all. It issued another on Wednesday, running an apology to J.K. Rowling on the bottom of page 2, Roy Greenslade reported in The Guardian. The newspaper admitted liability in January for a 2013 story pitting the “Harry Potter” author against fellow church members.

“Our September 28, 2013 article ‘How JK’s sob story about her single mother past surprised and confused the church members who cared for her’ suggested that JK Rowling made a knowingly false and inexcusable claim in an article for the Gingerbread charity that people at her church had stigmatised her and cruelly taunted her for being a single mother.

In fact Mrs Rowling recounted only one incident where a visitor to the church sitgmatised and taunted her on a particular day. We accept that Ms Rowling’s article did not contain any false claims and apologise for any contrary suggestion and have agreed to pay substantial damages to Ms Rowling, which she is donating to charity, and a contribution to her legal costs.”

Rowling, flanked by Death Eaters, in 2010. (AP Photo/Joel Ryan)

Usually these are polite and formal while basically apologizing for absurdities, said Craig Silverman, a Poynter adjunct faculty member and founder of Regret the Error, in a phone interview.

“They repeat every single outrageous accusation that they made and then end it by saying none of those things were true and they’re sorry.”

In some of these apologies, Silverman said, Britain’s Press Complaints Commission is likely involved, and lawyers probably have added their lawyer voice to the apologies, as well.

“I think they have a style of how they do these,” Silverman said, “and of course other apologies from U.K. papers will sometimes read like this as well.” Read more

Tools:
0 Comments

Economist senior editor Edward Lucas left a comment on National Journal’s story about a Daily Mail article he wrote regarding Ukrainian politician Yulia Tymoshenko’s “undeniable sexual magnetism.” In the comment, Lucas didn’t speak highly of The Daily Mail, Joe Coscarelli writes:

Asked to confirm he left the comment, Lucas told Daily Intelligencer, “It is my writing. I make no secret of my disagreement with the Daily Mail on lots of issues…. But if I wrote only for papers I agreed with, I would have much less chance of promoting the ideas I care about.” …

“The money is good, but the real point is impact,” Lucas added when asked if the decision to write for a publication he thinks so low of was financial in nature. “I reach 3 [million] people via the Daily Mail and if I can disabuse them of even a few of their misapprehensions, it’s worth it. For the same reason I accept invites to go on Fox and Glenn Beck.”

Joe Coscarelli, New York

Tools:
0 Comments

Daily Mail rips off Yahoo News story, then updates with ‘credit’

The (U.K.) Daily Mail lifted several paragraphs from a Yahoo News account of a speech by Supreme Court Justice Clarence Thomas. It later updated the story with a credit to Yahoo.

The Yahoo story, written by Chris Moody, was published at approximately 3:30 p.m. Tuesday, while the unbylined Daily Mail piece was published at 6:01 p.m. on Tuesday and updated at 12:23 p.m. Wednesday.

While several sections paraphrased Moody’s story, several were outright rips, as the screenshots below show.

From Yahoo:

Speaking at Palm Beach Atlantic University in West Palm Beach, Fla., Thomas, the second black justice to serve on the court, lamented what he considers a society that is more “conscious” of racial differences than it was when he grew up in segregated Georgia in the days before — and during — the civil rights era.

From the Daily Mail:

Read more

Tools:
2 Comments

Daily Mail removes story after J.K. Rowling sues for libel

The Guardian | PressGazette

J.K. Rowling has sued The Daily Mail for libel over a September 2013 story entitled “How JK Rowling’s sob story about her past as a single mother has left the churchgoers who cared for her upset and bewildered,” according to a story Friday by Roy Greenslade in The Guardian.

According to Greenslade, Rowling’s lawyers “say the article meant that that she had ‘falsely and inexcusably accused her fellow churchgoers of behaving in a bigoted, unchristian manner towards her, of stigmatising her and cruelly taunting her for being a single mother.’”

Rowling in 2012 (Photo by Dan Hallman/Invision/AP)

Rowling believes the Mail story was “premised on a false picture” of her own article published 10 days before on the website for the single parents’ charity, Gingerbread, “I am prouder of my years as a single mother than of any other part of my life”. Rowling is president of Gingerbread.

Read more
Tools:
1 Comment

The Daily Mail corrects a report that wrongly claimed a father was jailed for sending a happy birthday message to his son on Facebook:

An article on June 1 reported that a father had been jailed in a secret court hearing for breaching a court order by wishing his grown up son happy birthday on Facebook. We accept that although no press were present and there were no public listings of the hearing, it was not meant to be secret and the father was actually jailed for failing to abide by court orders requiring him to remove particular references to his children from the internet. We apologise for suggesting otherwise.

Daily Mail

Tools:
0 Comments

Daily Mail wrongly accuses former British leader of claiming ‘personal expenses’

This Daily Mail correction is attracting quite a bit of attention due to the original, false accusation made against former British prime minister Gordon Brown:

An article on Monday said that in the past three and a half years Gordon Brown had claimed more than £316,000 in salary and ‘personal expenses’ such as water bills, airfares and petrol. This is not correct nor was the statement that he never forgets to claim his expenses. We accept that Mr Brown does not claim  any  ‘personal  expenses’, neither for accommodation, utilities, personal travel, nor living expenses of any kind.

The U.K.-based Media Blog, which brought it to my attention, also provides a helpful comparison of the size and placement of the correction versus the original article. Here’s the breakdown, from that site:

One aspect to note is the original claim was carried in a column by Andrew Pierce. The online version of his column has been edited to remove the offending section — but the correction is nowhere to be found.

It’s on a different page online, and makes no mention of the fact that the error was in Pierce’s column. So good luck connecting the two…

If it weren’t for the work of The Media Blog blog and others to help promote the Mail’s correction, it would likely be missed by many.

Publishing a correction is the first step, and the Mail has done that. But every news organization has a responsibility to also ensure their corrections are seen, and make sense in the context of the original error.

This is where many, like the Dail Mail, fall down. Read more

Tools:
0 Comments