AP hasn’t decided what to do about ‘Redskins’ yet

The Associated Press is mulling over usage of the term “Redskins” as it relates to the Washington, D.C. football team, but has not decided whether to make a ruling on the controversial word yet.

The topic is of interest to the AP Stylebook committee, which meets weekly between October and March, said AP Stylebook co-editor David Minthorn. The word’s usage is an “active topic” that the stylebook might make a ruling on.

Minthorn fielded the question at the annual American Copy Editors Society gathering in Pittsburgh, where he and Associated Press assistant business editor Philana Patterson were previewing changes to the 2015 edition of the AP Stylebook, which determines the lingua franca for English-language journalists around the world.

A couple of journalists in the audience at Minthorn and Patterson’s session tweeted out news of the AP’s possible ruling on the term:

Several news outlets and journalists (at least 20) have struck the word from their copy amid concerns that it’s offensive to Native Americans. The list includes several prominent D.C.-area news organizations, including Washington City Paper, DCist, The New Republic, Capital News Service and The Washington Post’s editorial board.

The word has also been the subject of a protracted battle between administrators at Neshaminy High School and student journalists there, who voted not to use the term in any of their content.

The word still appears in Associated Press stories. A 2014 poll conducted for ESPN showed that 71 percent of Americans believed the name was acceptable, down 8 percent from a similar poll conducted the previous year. Read more


3 Journalists killed while covering Ebola crisis

mediawiremorningGood morning. Here are 10 media stories.

  1. Journalists killed while covering Ebola crisis: A delegation including government officials, doctors and journalists was attacked in a Guinean village Tuesday. Eight people were killed. (LAT) | Three journalists are among the dead. (Reuters) | “Many residents of rural villages have reacted with fear and panic when outsiders have come to conduct awareness campaigns and have even attacked health clinics.” (AP) | “How journalists covering the Ebola outbreak try to stay safe” (Poynter) | “While reporting on Ebola, the smell of chlorine ‘is one of the most comforting smells in the world’” (Poynter) | Kristen Hare‘s Twitter list of reporters covering the Ebola outbreak.
  2. Turkey tussles with the Times: The NYT published a correction on a Sept. 16 story about ISIS getting recruits from Turkey: “A picture with an earlier version of this article, which showed President Recep Tayyip Erdogan and Prime Minister Ahmet Davutoglu leaving a mosque in August, was published in error. Neither that mosque nor the president’s visit were related to the recruiting of ISIS fighters described in the article.” (NYT) | Erdogan has also fired back at credit-rating firms. “The sustained offensive begun by Erdogan against Moody’s, Fitch and the Times is partly due to Erdogan’s deeply rooted conviction that certain quarters in the Western world — particularly the influential financial ones — are committed to bring him down and to scuttle Turkey’s unstoppable ascent to be among the most powerful nations in the world.” (Al Monitor) | Dean Baquet: “Despite this published correction, some Turkish authorities and media outlets have mounted a coordinated campaign to intimidate and to impugn the motives of the reporter who wrote the story. She has been sent thousands of messages that threaten her safety. It is unacceptable for one of our journalists to be targeted in this way.” (NYT Co.)
  3. No victory: Scotland will remain part of the U.K. following last night’s independence referendum. | Philip Boucher Hayes, a journalist for RTE, was mugged while reporting in Niddrie, near Edinburgh. The thief took his recording equipment then charged him £200 to return it. (RTE) | Some early front pages. (Poynter) | How U.K. newspapers reported the vote. (The Guardian) | Media alert: My wife, who is from a slightly less sporting part of Edinburgh, took in the results from a D.C. bar and was interviewed by a couple of reporters for local outlets. Here she is on WNEW-FM.
  4. Obama less transparent than Bush, says AP D.C. bureau chief: “The (Obama) administration is significantly worse than previous administrations,” Sally Buzbee said at ASNE-APME. (AP)
  5. Trouble at the Tampa Bay Times: The newspaper, which Poynter owns, cut staff pay 5 percent. CEO Paul Tash’s letter strongly hints layoffs may follow if it doesn’t get enough voluntary resignations. “If you are uncertain about your standing with the Times, this is a good time for a frank conversation with your supervisor,” Tash writes. “If this long, difficult stretch has tested your commitment to the Times or the newspaper business, this is a good time to consider your options.” (Poynter) | It also sold the Tramor Cafeteria, a nonworking restaurant where employees used to bring bag lunches. (Tampa Bay Times) | In the comments, Jim Romenesko predicts Poynter will “eventually merge with American Press Institute, which merged with the Newspaper Association of America Foundation in 2012.” (Romenesko)
  6. Fewer broadcasters use the word “Redskins”: In the first two weeks of the 2013 football season, “‘Redskins’ was said 186 times and ‘Washington’ was said 156 times. In 2014, ‘Redskins’ was said 67 times and “Washington” was said 169 times.” (Deadspin) | Tara Huber, a high-school adviser in Pennsylvania, was suspended, as was school newspaper editor Gillian McGoldrick, after the paper refused to use the term. (SPLC, via Poynter) | My running list of outlets and journalists that won’t use the term. (Poynter)
  7. AFP won’t use freelancers in Syria: “Freelancers have paid a high price in the Syrian conflict,” Michèle Léridon writes. “High enough. We will not encourage people to take that kind of risk.” (AFP) | AP photography director Santiago Lyon: Media orgs must ask whether they’re employing journalists or “thrill seekers.” (AP)
  8. A new boss at The Fader: Naomi Zeichner leaves BuzzFeed for the music publication. (Capital) |
  9. How Politico knows Susan Glasser is on board: Unlike Rick Berke, she writes the publication’s name in all caps. “Glasser mentioned ‘POLITICO’ 16 times in her Thursday memo to staff and even expanded upon the news organization’s “win the morning” mantra by writing that Politico should aim to win the “afternoon and evening too with smart, authoritative, impactful, independent and original journalism.” (HuffPost)
  10. Job moves, edited by Benjamin Mullin: Kirstine Stewart is now vice president of North America media partnerships at Twitter. Previously, she was head of Twitter’s presence in Canada. (Recode) | George Rodrigue is now assistant news director at WFAA in Dallas. Previously, he was managing editor at The Dallas Morning News. (Romenesko) | Keith Jenkins is now general manager at National Geographic Digital. Previously, he was National Geographic’s director of digital photography and executive editor for digital content. (National Geographic) | Julianne Escobedo Shepherd will be culture editor at Jezebel. She is an instructor at Tisch School of the Arts and a contributor to Rookie. Jia Tolentino is now features editor at Jezebel. Previously, she was a contributing editor at The Hairpin. Clover Hope is now a staff writer at Jezebel. Previously, she was a deputy editor at Vibe. (Jezebel) | Robert Jordan is now a journalist-in-residence at the University of Chicago. He is a reporter and anchor at WGN in Chicago. (Robert Feder) | Sam Schlinkert will be associate social media editor at BuzzFeed. Previously, he was deputy social media editor at The Daily Beast. (@sts10) | Job of the day: The Idaho Mountain Express is looking for an arts and events editor. Get your résumés in! (Journalism Jobs) | Send Ben your job moves:

Suggestions? Criticisms? Would like me to send you this roundup each morning? Please email me: Read more

Screen Shot 2014-09-04 at 8.39.56 AM

Bloomberg makes exception to policy about employees who left

mediawiremorningGood morning after a day of never-ending media news. Here are at least 10 media stories.

  1. Hizzoner is back: Mike Bloomberg will return to run Bloomberg L.P., Andrew Ross Sorkin reports. Current Bloomberg honcho Daniel L. Doctoroff will depart by the end of the year. “If it was up to me, he would have stayed,” Bloomberg tells Sorkin. (NYT) | “Wait I thought when you leave Bloomberg you can’t ever come back?” (@kleinmatic) | Some context for that jape. (Inc.) | “With great pride and gratitude I’ll be turning the @Bloomberg reins back over to @MikeBloomberg at year’s end.” (@dandoctoroff) | Doctoroff explains why he’s leaving: “I have always viewed myself as Mike’s steward at the company. It is and has always been his company, and given his renewed interest, it is natural for him to reassume leadership of the company.” (Bloomberg) | The company “is facing competition from the financial firms that are its clients in areas like messaging.” (WSJ)
  2. USA Today lays off staff: Between 60 and 70 people lost their jobs yesterday. About half those cuts hit the newsroom. People I spoke with described seeing reporters pack up boxes and leave. One person told me she’d been dismissed in a five-minute phone call that stressed her layoff was a business decision. (Poynter) | Film critic Scott Bowles‘ mother canceled her subscription after her son got laid off. (@abeaujon)
  3. Donte Stallworth will cover national security for HuffPost: “There’s been a national security wonk lurking underneath Donte’s helmet for quite some time, as anyone who follows him on Twitter knows,” HuffPost’s Amanda Terkel says in a press release. | Gail Sullivan: “It’s true: Stallworth’s resume doesn’t look much like the average journalist’s. But his Twitter feed sure does.” (WP) | “[I]t turns out Stallworth has a 9/11 truther past.” (The Daily Caller)
  4. 20 Canadian newspapers will close: Transcontinental was not able to find buyers for most of the Quebec weeklies. The Canadian government ordered the company to sell 33 newspapers after it bought 74 newspapers from Sun Media Corp. About 80 people will lose their jobs. (Canadian Press/HuffPost Canada)
  5. New York Daily News will no longer use the term “Redskins” when writing about the D.C. football team: “Here’s a simple test of whether Redskin passes muster: Would you use the term in referring to Native Americans in anything other than a derogatory way?” The paper has also designed a new burgundy-and-gold logo to run in place of the Skins’ actual logo. (NYDN) | The Washington Post’s editorial board made a similar decision recently, but the newsroom will continue to use the name. (WP) | “Yeah, because the Washington Post editorial page is always writing about Redskins….” (@jackshafer) | My list of journalists and outlets that spurn the term. (Poynter) | Related: Web traffic from outside New York City is way, way up at the Daily News since it relaunched its website. (Digiday)
  6. Vice attracts more investment: A&E and Technology Crossover Ventures have each put $250 million into the company, which is now valued at $2.5 billion. (The Guardian) | Vice CEO Shane Smith in February: “Woodward and Bernstein are now the old men, but once they were the punks.” (Poynter)
  7. Social media companies kept video of Steven Sotloff’s execution from spreading: “‘It’s been very interesting, with this second beheading, how very little of those images have been passed around,’ said Family Online Safety Institute CEO Stephen Balkam, who serves on Facebook’s safety advisory board. ‘It’s very difficult to find them unless you know of some darker places on the web.’” (AP) | Margaret Sullivan on NYT’s use of image from video: “not using anything at all from this despicable video would have been even better.” (NYT)
  8. New York City has 309 newsstands left: Sales of lottery tickets and sundries keep most of those going. “Newsstands that used to sell 1,000 papers a day now sell 100,” NYC Newsstand Operators Association President Robert Bookman tells Gary M. Stern. (NYO)
  9. Ferguson is not over: The Justice Department “will launch a broad civil rights investigation into the Ferguson, Mo., Police Department.” (WP) | AN ABSOLUTE MUST-READ: Radley Balko on how tiny St. Louis-area towns use their justice systems to soak poor people. If you want to understand some of the context of the unrest that followed Mike Brown’s death, you won’t want to miss this story. (WP)
  10. Job moves, edited by Benjamin Mullin: Michael Bloomberg will replace Daniel Doctoroff as chief executive officer of Bloomberg LP. Previously, Bloomberg was mayor of New York City. (New York Times) | Gina Sanders is now president of Condé Nast Global Development. She was president and CEO of Fairchild Fashion Media. (Condé Nast) | Brian Olsavsky will be chief financial officer for, Inc. He is the company’s vice president of finance. (Amazon) | Donte Stallworth is a politics fellow at The Huffington Post. Previously, he was a coaching intern with the Baltimore Ravens (HuffPost Politics) | Chris Meighan is now design director of The Washington Post’s mobile initiative. Previously, he was The Post’s deputy design director. (The Washington Post) | Doris Truong will be weekend editor for The Washington Post’s universal desk. She is the homepage editor for The Post. (The Washington Post) | Joe Vardon will cover LeBron James for the Northeast Ohio Media Group. He was a reporter for the Columbus Dispatch. (Romenesko) | Tom Gara will be deputy editor for BuzzFeed Business. He is the corporate news editor for The Wall Street Journal. (Recode) | David Gehring will be vice president of partnerships for Guardian News & Media. He was the head of global alliances and strategic partnerships for Google. (Release) | Job of the day: The Dallas Morning News is looking for a photographer. Get your résumés in! (Journalism Jobs) | Send Ben your job moves:

Suggestions? Criticisms? Would like me to send you this roundup each morning? Please email me: Read more


Washington Post editorial board will no longer use the term ‘Redskins’

The Washington Post

The Washington Post’s editorial board announced Friday it will no longer use the term “Redskins” to describe the D.C. football team. “[W]hile we wait for the National Football League to catch up with thoughtful opinion and common decency, we have decided that, except when it is essential for clarity or effect, we will no longer use the slur ourselves,” the board writes.

The change won’t affect the newsroom, the board writes: “Unlike our colleagues who cover sports and other news, we on the editorial board have the luxury of writing about the world as we would like it to be. Nor do we intend to impose our policy on our readers. If you write a letter about football and want to use the team name, we aren’t going to stop you.”

Post Executive Editor Marty Baron told the Post’s Annys Shin that “Standard operating policy in the newsroom has been to use the names that established institutions choose for themselves. That remains our policy, as we continue to vigorously cover controversy over the team’s name and avoid any advocacy role on this subject.”

Related: Poynter’s list of outlets that won’t use the term “Redskins” Read more

Police Shooting Missouri

Where to buy gas masks for your reporting staff in Ferguson

mediawiremorningGood morning. Here are 10 media stories.

  1. Who got arrested in Ferguson last night? Getty Images photographer Scott Olson. (Poynter) | Intercept reporter Ryan Devereaux (The Intercept) | Devereaux “was shot with rubber bullets/beanbags by police last night, spent night in jail. Is due to be released w/o charge soon.” (@the_intercept) | German reporters Ansgar Graw and Frank Hermann. (The Local) | “On Monday, The Washington Post, following the lead of other news organizations, began outfitting its employees with gas masks, purchased at a chain hardware store.” (WP) | Amazon has a pretty good selection of gas masks, some of which are eligible for Prime.
  2. St. Louis Post-Dispatch front page: “Streets Flare Up,” with stunning photo by David Carson (via Newseum) | Carson talked with Kristen Hare last week about covering the unrest in Ferguson. (Poynter) | Hare’s Twitter list of journalists covering Ferguson. (The list keeps changing! Let her know if someone’s missing/no longer there: | Interesting take: “I believe that publishing unedited images of Ferguson’s demonstrators engaged in possibly criminal behavior — including breaking curfew — is a breach of journalistic ethics.” (Al Jazeera America)
  3. R.I.P. Don Pardo: The NBC announcer and longtime voice of “Saturday Night Live” was 96. (LAT) | When Pardo joined NBC as a radio announcer in 1944, he “also played the role of engineer, getting the radio programs going and cuing up the right bits at the right time. If you could not do those chores, he said, you would not last as a radio announcer.” (NYT)
  4. Some NFL announcers won’t say Redskins’ name: Phil Simms (CBS) and Tony Dungy (NBC) say they won’t use it. “CBS is allowing its announcers to decide on their own whether to call the team the Redskins. So is Fox, which handles the NFC and will televise most of Washington’s games.” (AP) | My list of outlets and journalists who won’t use the term. (Poynter)
  5. Time Inc. rates employees based on how friendly their content is to advertisers: “Writers who may have high assessments for their writing ability, which is their job, were in fact terminated based on the fact the company believed their stories did not ‘produce content that is beneficial to advertiser relationships,’” Guild rep Anthony Napoli tells Hamilton Nolan. (Gawker) | “In a statement, Sports Illustrated said the guild’s interpretation was ‘misleading and takes one category out of context.’” (NYT)
  6. Newsweek builds up Web staff: Its print strategy in place, the magazine is staffing up on digital, Joe Pompeo reports: “The idea is to supplement magazine content, which is only available online to paying subscribers, while building up traffic that can service banner ads and sponsorships.” (Capital)
  7. Medill changes JR program: “The two new choices allow students to choose their own site, which Medill has to approve beforehand, or students can use an existing internship or fellowship to complete their JR requirement, even if it is done over the summer.” (The Daily Northwestern) | Last option is “biggest change,” a tipster tells Jim Romenesko: “Most seniors have completed 2+ internships excluding JR, so we’ve long griped about paying full tuition to add one more internship to our resumes.” (Romenesko) | Taylor Miller Thomas, who did a JR at Poynter, wrote about the strain of journalism internships last year. (Poynter)
  8. Your newsroom needs an audience development person: When Slate hired Katherine Goldstein, “we all had a lot to learn about traffic online, and she taught us about SEO, social,” Editor Julia Turner tells Lucia Moses. “What’s changed is, everyone in house is on board and understands that their primary job is to write great stories, but finding an audience is their job as well.” (Digiday)
  9. How depressing is the U.K. journalism market? “Frankly, moving abroad was the best thing we could have done, given the bloodbath of the UK media market, falling sales and job losses in recent times,” former Birmingham Mail journo Andy Probert tells Nick Hudson. Probert now works in Turkey. (
  10. Job moves, edited by Benjamin Mullin: Ann Keil will be a reporter for WOFL in Orlando. Previously, she was a reporter at WXIN in Indianapolis. Brooks Tomlin will be the station’s weekend, evening and morning meteorologist. Previously, he worked at the Commercial Weather Services of the Australian Bureau of Meteorology in Perth, Australia. (TV Spy) | Elizabeth Saab and Nick Spinetto will be reporters for KTBC in Austin, Texas. Saab was previously a multimedia journalist for and Spinetto was a reporter at WMUR in Manchester, New Hampshire. ( | Evan White will be a reporter at WFSB. Previously, he was a reporter and fill-in anchor at WHAM in Rochester, New York. (The Laurel) | Anne McNamara is the host of The Now in Denver. Previously, she was an anchor at WAVY in Norfolk, Virginia. (TV Spy) | Job(s) of the day: The Daily Dot is hiring a morning and an evening editor. Get your résumés in! (Journalism Jobs) | Send Ben your job moves:

Suggestions? Criticisms? Would like me to send you this roundup each morning? Please email me:

Correction: This post originally spelled Phil Simms’ first name with an extra “l.” Read more

Vladimir Putin

Russian ‘law on bloggers’ takes effect today

mediawiremorningHello there. Sorry this isn’t Beaujon. Here are 10 or so media stories. Happy Friday!

  1. Russian blogger law goes into effect: It could crack down on free expression, Alec Luhn explains: “Popularly known as the ‘law on bloggers,’ the legislation requires users of any website whose posts are read by more than 3,000 people each day to publish under their real name and register with the authorities if requested.” (The Guardian) | “Registered bloggers have to disclose their true identity, avoid hate speech, ‘extremist calls’ and even obscene language.” (Gigaom) | The law also states that “social networks must maintain six months of data on its users.” (BBC News)
  2. More on David Frum non-faked photo fakery saga: Photo fakery surely occurs in places like Gaza, James Fallows writes. “But the claim that it has is as serious as they come in journalism.” The three words that are the “immensely powerful source of pride in what we do,” he says: “I saw that.” (The Atlantic) | Frum-related: 3 ways to prevent your apology from becoming the story, from Kristen Hare. (Poynter) | Gaza-related: Jay Rosen on why the AP revised its “members of Congress fall over each other to support Israel” tweet: “A major provider like the AP gets hit hard in the bias wars, so the principle, don’t give them ammunition! has to be built into its routines.” (Pressthink)
  3. SEC watchdog conducted lengthy leak investigation: “The SEC’s Office of Inspector General (OIG) started the investigation after Reuters published information about the regulator’s decision, taken in a closed-door meeting on Sept. 12, 2013, to settle its probe into JPMorgan Chase & Co’s massive London Whale trading loss.” Inspectors “don’t consider issues of press freedom when carrying out their investigations,” according to an OIG official. (Reuters)
  4. Media company Twitter interactions are up: The average number of Twitter interactions per month increased 159 percent between June 2013 and June 2014. John McDermott attributes that to October design tweaks that allow users to interact with retweet, reply and favorite buttons without first clicking or tapping the tweet. (Digiday)
  5. Chicago Tribune launches new website: The responsive platform — explained here by editor Gerould Kern — will be rolled out to other Tribune newspaper sites later this year, when metered paywalls will also be introduced. (Chicago Tribune) | Previously: Suggested tweets and choose-your-own adventure scrolling will be familiar to those who have visited the relaunched LA Times. (Poynter)
  6. More issues with Carol Vogel’s NYT stories? A tipster clues Erik Wemple in to three other troubling cases. But he notes “Not all eerie similarities are created equal.” (Washington Post) | A Times editor note earlier in the week acknowledges Vogel lifted part of a July 25 column from Wikipedia. (Poynter)
  7. Telegraph’s traffic up 20 percent in June: How? A “surge in Facebook traffic referral” as the Telegraph emphasized Facebook over Twitter. “It had previously been all about Twitter. Journalists are all on Twitter, and obsessed with it, so that is where the energy had gone,” Telegraph Media Group editor-in-chief Jason Seiken tells Mark Sweney. (The Guardian) | Related oldie-but-goodie: Ezra Klein tackles the “Why are journalists so obsessed with Twitter?” question. (Washington Post)
  8. Washington Business Journal won’t use the term ‘Redskins’: “I can’t dodge the question anymore,” editor-in-chief Douglas Fruehling writes in a paywalled article. (Washington Business Journal) | We’ll add them to our list of publications rejecting the football team name. (Poynter)
  9. It’s all about the clicks: “Has the Internet killed newspapers?” asks Jon Stewart. “YES!” The takeaway from this segment: Spend 15 minutes on a headline, five minutes on the article itself. (The Daily Show)


  10. Job moves, edited by Benjamin Mullin: Sara Just will be the executive producer of PBS NewsHour. Formerly, she was Washington deputy bureau chief for ABC News. (PBS NewsHour) | Josh Rubin will be executive producer and managing director for video at the Daily Dot. Formerly, he was a producer at CNN. Allen Weiner will be an editor at large at the Daily Dot. Formerly, he was a vice president of research for Gartner, Inc. (The Daily Dot) | Brandi Grissom will be enterprise editor for the Los Angeles Times. Formerly, she was managing editor of The Texas Tribune. (@brandigrissom) | Shelby Grad will be assistant managing editor for California news at the Los Angeles Times. Formerly, he was city editor there. Ashley Dunn will be deputy national editor for the Los Angeles Times. Formerly, he was metro editor there. Mark Porubcansky, foreign editor for the Los Angeles Times, will be retiring. Kim Murphy, who has been named assistant managing editor for national and foreign news, will add international coverage to her responsibilities. (Los Angeles Times) | Oskar Garcia, news editor for the Associated Press in charge of coverage of Hawaii, will be AP’s east region sports editor. (Associated Press) | LaToya Valmont will be managing editor of Glamour. Formerly, she was production director there. Job of the day: The Newhouse School at Syracuse University is looking for a director of its Goldring Arts Journalism program. Get your résumés in! (Journalism Jobs) | Send Ben your job moves:

Suggestions? Criticisms? Would you like this roundup each morning? Please email Read more

1 Comment

Jill Abramson doesn’t return NYT’s email

mediawiremorningGood morning. Almost there. Let’s go. Read more

1 Comment

Here’s a list of outlets and journalists who won’t use the name ‘Redskins’

The Seattle Times will no longer print the term “Redskins” when referring to Washington’s football team. “We’re banning the name for one reason: It’s offensive,” sports editor Don Shelton writes. With the decision, The Seattle Times joins a list of other outlets and writers who won’t use the term. (Am I missing anybody? Email me, and I’ll add.)

  • New York Daily News: “No new franchise would consider adopting a name based on pigmentation — Whiteskins, Blackskins, Yellowskins or Redskins — today. The time has come to leave the word behind.” (September 2014)
  • The Washington Post’s editorial board: “[W]e have decided that, except when it is essential for clarity or effect, we will no longer use the slur ourselves.” (August 2014)
  • Bleacher Report’s Matt Miller: “Folks, you can choose to not read my work if you want. I’m still not using Washington’s team name. End of story.” (July 2014)
  • WTTG-TV anchor/reporter Maureen Umeh
  • The Detroit News: “The Detroit News will no longer use the team’s nickname, ‘Redskins,’ in routine football coverage, reflecting the growing view thatnewmemo the term is offensive to many Americans.” (June 2014)
  • New York Times columnist William C. Rhoden: “I’ve committed to stop using the nickname in public and in private, except in columns addressing the debate.” (June 2014)
  • Orange County Register: “It is the Register’s policy to avoid using such slurs, so we will not use this one, except in stories about the controversy surrounding its use,” sports editor Todd Harmonson said in November 2013.
  • San Francisco Chronicle: “We are not the first media outlet to make this change, and I know we will not be the last,” Managing Editor Audrey Cooper told Poynter last October.
  • Capital News Service: “Starting today, Capital News Service will no longer use the official name of Washington’s NFL franchise, a name many Native Americans, and others, consider a racial slur,” the Philip Merrill College of Journalism at the University of Maryland wrote in October (along with a good list of outlets and journalists who spurn the term).
  • Syracuse New Times: “It won’t be used in the Syracuse New Times in stories about the team, about efforts to persuade the team that it should choose a non-offensive nickname or in stories about New York high school teams that use the same name,” Renée K. Gadoua wrote in October.
  • Richmond Free Press: “The name stems from the fact that Native Americans were scalped and butchered and a profit was made from it,” the paper wrote in an editorial last October.
  • Sports Illustrated’s Peter King: “The simple reason is that for the last two or three years, I’ve been uneasy when I sat down to write about the team and had to use the nickname,” he wrote last September.
  • Slate: “Changing the way we talk is not political correctness run amok,” Editor David Plotz wrote in August 2013. “It reflects an admirable willingness to acknowledge others who once were barely visible to the dominant culture, and to recognize that something that may seem innocent to you may be painful to others.”
  • The Buffalo News’ Tim Graham: “We must not take for granted anything so harmful to other people,” he wrote in June 2013.
  • Philadelphia Daily News’ John Smallwood: “In practical use, the R-Word is no different from calling an African-American the N-Word, a Jewish person the K-Word, a Hispanic the W-Word, an Irish-American the M-Word, or an Italian American a different W-word,” he wrote in June 2013.
  • Mother Jones: “in an admittedly small gesture, Mother Jones is also tweaking our house style guide,” Ian Gordon wrote in August 2013.
  • The New Republic: “The @davidplotz case against the moniker of DC football team is air-tight,” TNR Editor Franklin Foer tweeted in August 2013.
  • DCist: “This is the least we can do,” Benjamin Freed, then the publication’s editor, wrote in February 2013.
  • Washington City Paper: “Sports teams have names; we just wish this team had a different one,” Editor Mike Madden wrote in 2012. (The paper, which Redskins owner Dan Snyder once sued over an article he didn’t read, now calls the team the “Pigskins.”)
  • The Kansas City Star: “I see no compelling reason for any publisher to reprint an egregiously offensive term as a casual matter of course,” Derek Donovan wrote in 2012.
  • The Oregonian: The policy goes back to 1992, Therese Bottomly wrote in 2012.
Read more

Get the latest media news delivered to your inbox.

Select the newsletter(s) you'd like to receive: